TIDLIGERE ELEVER

Eleverne fra TEXTILSKOLEN bliver efter et endt forløb på skolen optaget på en lang række af de mest anerkendte designuddannelser i hele verden.

I 2016 blev elever fra TEXTILSKOLEN bla optaget på Rietveld Academy i Amsterdam, Designacademy Eindhoven, Central St Martins i London, Chelsea college of Art og Textilhögskolan Borås, foruden de danske skoler KADK fashion, tekstil og møbeldesign, Designskolen Kolding, KEA, Via Design, Margrethe skolen og beklædningshåndværkeruddannelsen.

 

Nanna Dam,
Nu studerende på Designskolen Kolding, linien for mode og tekstil.

“Inden jeg startede på TEXTILSKOLEN, havde jeg studeret et år på universitetet. Jeg valgte at starte på TEXTILSKOLEN for at prøve min kreative side af – for at finde ud af om det fortsat kun skulle være en hobby eller om det var den vej jeg ville gå.

Forløbet overgik alle mine forventninger.
Ved at starte på TEXTILSKOLEN åbnede en ny verden sig for mig.
Jeg kunne en del af håndværket, men vidste intet om designprocessen. Jeg opdagede at design ikke ”bare” er at tegne noget beklædning og lære at sy det, men at der ligger en verden af kreativitet, leg og eksperimenter bag en designproces.

Skolen blev som mit andet hjem. Her har jeg mødt nogle af mine tætte venner, og jeg besøger stadig skolen med glæde. Det er netop kombinationen af hjemlig atmosfære og det faglige høje niveau der gør TEXTILSKOLEN til en god skole.

Undervisningen på skolen er meget varieret og ved at prøve ting af på de forskellige valgfag, får man mulighed for at finde ud af hvilke dele af faget der er noget for en. Her har jeg udover idegenerering lært alt fra tilskæring, drapering, illustration, maskinstrik, tekstiltryk og meget mere. Lærerne er meget dygtige og inspirerende og kommer alle med en baggrund, som giver undervisningen et fagligt højt niveau, og det var fedt at der blev forventet noget af mig som elev.
Gennem året på skolen lærte lærerne mig og mit arbejde så godt at kende, at jeg kunne få god individuel vejledning og råd, og blive udfordret i forhold til det niveau jeg var på. Samtidig var det rigtig spændende at blive undervist af de mange gæstelærere udefra.
Mit år på TEXTILSKOLEN har det i det hele taget været en god baggrund at have med i bagagen i mit videre studie.”

 

Livia Schück,

Nu studerende på Beckmans College of Design i Stockholm.

 

“Forløbet på TEXTILSKOLEN har levet op til alle mine forventninger og lidt til. Jeg havde, før jeg startede, et godt kendskab til håndværk, så mit mål med uddannelsen var at udvikle mig mere i designprocessen. Jeg har med stor hjælp fra alle de vidunderlige lærere, der har vist stort engagement og inspireret, opdaget mange nye sider indenfor min egne kreativitet.

Jeg har lært af de mange spændende projekter og valgfag, som har åbnet mine øjne for, hvor stor verden er indenfor design.

Jeg havde hørt om skolen gennem en ven og gik catwalk på en af ​​deres tidligere modeshows. Her jeg fik vide, at der på TEXTILSKOLEN var mulighed for at udvikle sig mere kreativt og arbejde mere med idéudvikling. Det var præcis det, jeg havde brug for, for at være i stand til at realisere min drøm om at komme ind på nogle af de designskoler, der interesserede mig (især Beckmans). At komme på designhold med så mange ligesindede – mennesker du ellers aldrig ville have mødt – har været inspirerende i sig selv, og det er meget lærerigt, at tage del i andres ideer og viden.

Det har været rigtig hyggeligt at komme i skole hver dag, også fordi den ligger så pænt i skoven. I det hele taget har jeg været rigtig glad for min tid på skolen og vil virkelig anbefale det til alle, der er interesseret i design; uanset hvor meget erfaring du har, eller hvad dine mål er.”
Lisbeth Dam

Nu studerende på Kunstakademiets Designskole (KADK), linje for tekstildesign.

 

“Jeg startede på TEXTILSKOLEN med en forventning om at jeg ville blive bedre til at sy, men fandt hurtigt ud af at det slet ikke var noget for mig – men det var strikkemaskinen og ideudvikling.
Herigennem fik jeg øjnene op for at jeg gerne ville søge ind på en designskole.

TEXTILSKOLEN var for mig et andet hjem. Både fællesskabet med lærerne og eleverne var meget varmt, inspirerende og opbyggende. Lærerne havde øje for eleverne og var altid klar på en snak. Ikke kun på det faglige plan, men også det personlige. Kombinationen af både at udvikle sig personlig og faglig er på TEXTILSKOLEN to uadskillige størrelser. Efter jeg har været på TEXTILSKOLEN ser jeg nu en sammenhæng mellem mit design og en personlig udvikling, hvor troen på at at man er god nok og kan lykkes er i højsæde. Når en designprocess går i stå er det vigtigt ikke at føle at det er ‘mig’ der er noget galt med, men at det blot er et skridt i processen. Det har TEXTILSKOLEN givet mig og det er en lektie for livet. Jeg ville ikke have klaret mig længe på designskolen havde jeg ikke fået det penslet ud på TEXTILSKOLEN.

Det var virkelig et skelsættende år for mig.

Nu hvor jeg er stoppet på TEXTILSKOLEN er det stadig et sted som jeg føler en stor opbakning fra og som jeg gerne kommer og besøger indimellem. Det beskrives måske bedst som en ‘extended family’ ”

 

Belinda Rasmussen

Nu studerende på KADK, linje for beklædningsdesign.

 

“Mit år på TEXTILSKOLEN gav mig et godt øje for designprocessen, og det gjorde optagelsesprøven til KADK mere overskuelig. Vi har været priviligeret, idet vi har haft mange forskellige og dygtige undervisere, både fra skolen og designere udefra, som med hver sit fokus har bidraget til et lærerigt år.
Jeg har gennem de mange forskellige projekter på TEXTILSKOLEN lært, hvordan jeg fungerer i en kreativ proces. Det har eksempelvis givet mig, nogle konkrete værktøjer jeg kan bruge, hvis jeg går i stå midt i en designproces.

Det hjalp mig som sagt også til at føle mig mere tryg ved optagelsesprøven til KADK, da jeg havde nogle redskaber, der gjorde, at jeg bedre kunne styre min proces.

En af de ting jeg har vægtet højt på skolen er, at den har dannet nogle utroligt gode rammer for et godt fællesskab. Miljøet på skolen var hyggeligt og indbydende, og det har for mig været en vigtig kilde til et godt år. Jeg føler mig i den grad styrket i mit videre forløb, og mindst lige så vigtigt har det giver mig nogle gode venskaber. Og så ligger skolen jo i rigtig inspirerende omgivelser midt i skoven.”

 

Laura Tønder

Uddannet mode og beklædningsdesigner fra Margrethe-Skolen.

 

“Jeg søgte ind på TEXTILSKOLEN direkte efter gymnasiet med håbet om at lære mere om modebranchen og design som proces og for at finde ud af, om det var noget jeg virkelig brændte for. De mange spændende projekter og valgfag skubbede os ud i store udfordringer, som var både lærerige og meget relevante for den måde, jeg i dag undervises på Margrethe-Skolen.
Jeg har virkelig følt mig godt ”godt klædt på” til at starte på en design uddannelse.

I løbet af de mange forløb på TEXTILSKOLEN kan jeg især mærke, at jeg hurtigt fik kendskab til teknikker og redskaber, men jeg fik også udviklet et fagligt sprog.
Projekterne der omhandlede transfer-tryk, drapering og tegning følte jeg især var med til at udvikle min måde at arbejde kreativt. Flere af de værktøjer vi lærte, gør jeg stadig brug af.”

 

Anine Svane,
Nu studerende på Designskolen Kolding, linien for tekstildesign.

 

“Et år på TEXTILSKOLEN åbnede mine øjne for, at det var muligt at udvikle andre kompetencer end de boglige. Jeg er talblind og har derfor ikke gået i Gymnasiet som mine venner.

Desuden har jeg altid drømt om at lære at sy og i det hele taget at udvikle kompetencer ud i en mere håndværksmæssig retning.

TEXTILSKOLEN lærte mig langt mere, end jeg havde forventet. Jeg kom med en forventning om at lære at sy tøj i en mere traditionel form. Jeg anede ikke, at der forud  herfor lå en idéproces, og at traditionelt tøj kunne udvikles til noget helt andet.

På TEXTILSKOLEN fandt jeg ud af, at jeg ville arbejde videre indenfor det kreative felt. Det var lærerne, som bakkede mig op i at søge dispensation til at søge ind på Designskolen uden en ungdomsuddannelse.

På skolen fandt jeg ret hurtigt ud af, hvad der havde min særlige interesse, og jeg synes, at der er store muligheder for at blive hjulpet videre med det, der interesserer en. Om det er korrekt syning eller tekstile prints er mindre vigtigt. Man kan vælge kurser, der målretter sig efter ens interesser, eller man kan vælge at afprøve både det tekstile og det moderelaterede.

Da jeg startede vidste jeg ikke, at der var noget der hed Designskolen, eller hvad design var, men på TEXTILSKOLEN fik jeg sat retning, på det jeg kunne, og jeg fandt en glæde ved at arbejde med tekstildesign. Før jeg startede, havde jeg lavet flere småprojekter, men jeg havde aldrig arbejdet med en designproces før, og jeg havde aldrig tænkt, på det jeg kunne, som design.

 

Kristine Bach Andersen
Nu studerende til Designteknolog påKøbenhavns Erhvervsakademi (KEA).

 

Jeg startede på TEXTILSKOLEN efter at have haft et år på Copenhagen Business School (CBS), fyldt med økonomi, statistik og en masse læsning og teori. Jeg trængte til at prøve kræfter med noget helt andet og mere kreativt og valgte derfor TEXTILSKOLEN .

Det var for mig et godt valg, da jeg gerne ville bo hjemme og altså ikke bo på en højskole, men gerne ville have undervisning i design, der var mere end blot et enkelt kursus og uden at starte på en egentlig uddannelse.

Før TEXTILSKOLEN havde jeg aldrig rørt en symaskine, og aldrig hverken tegnet eller malet eller noget andet kreativt for den sags skyld. Da jeg startede på skolen, var jeg nervøs og spændt, for jeg var virkelig ude i noget helt nyt. Jeg fik støtte og hjælp til at finde ud af, at jeg også godt kunne være kreativ, selvom det var svært.

Jeg fandt ud af hvad det vil sige at designe, og for mig var det fantastisk at få åbnet min horisont og set en anden side af mig selv. Jeg er blevet mere målrettet, efter at have gået på TEXTILSKOLEN. Jeg ved nu, hvad jeg kan lide at arbejde med, og hvad jeg kan lide ved designprocessen.

I min hverdag på KEA er jeg glad for at have haft undervisning i konstruktion på TEXTILSKOLEN . Det er en fordel, når vi har det, at jeg allerede har prøvet det, og det er godt at kunne, når jeg skal lave arbejdstegninger.

Før jeg startede, kunne jeg godt lide tanken om mig selv som designer. Jeg synes det lød ret cool, at jeg gik på en design skole.

Jeg er glad for, at jeg nu har taget et bevidst og velovervejet valg om, at jeg ikke skal på Designskolen, men været realistisk nok til at indse, at jeg skal have en lidt mere matematisk og lidt mindre kreativ videregående uddannelse

Men jeg vil tage det med mig, som jeg har taget tegneriet med mig.

 

Mikkel Duebjerg Jørgensen,
Nu studerende på beklædningshåndværkeruddannelsen, TEKO i Århus.

 

”Jeg var meget skoletræt efter 9. klasse, og jeg havde bare brug for at lave noget, jeg havde interesse for og udfolde mig kreativt!
Jeg har længe vidst, at mode og design var den vej, jeg ville gå med mit liv og uddannelse. Og så en dag faldt jeg helt tilfældigt over TEXTILSKOLENs hjemmeside på nettet, så det var jo oplagt, at det var der jeg skulle hen efter folkeskolen.

Noget af det bedste for mig var, at møde så mange nye mennesker med de samme interesser som mig. Det havde jeg aldrig troet jeg ville. Og med det fulgte der selvfølgelig også en masse nye venner.

TEXTILSKOLEN har givet mig så meget ny viden, både syteknisk, konstruktions- og design-mæssigt. Undervisningen har i det hele taget være den bedste hjælp jeg kunne få til at komme videre med min uddannelse, og jeg er så glad for, at jeg har den viden, nu hvor jeg er startet på TEKO.
Lærerne har også været utrolig inspirerende og motiverende for mig.

Det bedste ved skolen, efter min mening, var, alle de fantastiske shows vi fik mulighed for at holde. Det er helt klart også det, jeg savner mest. Og jeg ville gøre det igen til hver en tid!”