Portfolio – fra kaos til kommunikation

13. apr 2021

På Akademilinjen arbejder vi i disse uger med portfolio og visuel kommunikation af vores designprojekter.

Mange laver portfolier til optagelsesprøver på designskoler i ind – og udland. Alle dykker vi ned i arbejdet med at forstå og formidle vores egen designpraksis. I undervisningslokalerne tårner vidunderlige bunker af tidligere projekter sig op, som bevis på det overvældende og spændende arbejde der er blevet udført på Textilskolen i år. Det roder skønt med limstifter og papirbunker, computere og sakse, skitser, linealer og kaffekopper.

At lave et portfolio er et omfattende projekt, der spænder fra sortering og udvælgelse af projekter, overblik, analyse, struktur, planlægning, layout og typografi, papirvalg og print, analoge og digitale løsninger.

En portfolio er en samling af værker eller projekter, som fortæller en historie om en designer eller kunstner. Portfolien er en dør, du åbner ind til din verden. Beskueren skal blive nysgerrig og have lyst til at gå derind. Det skal være nemt at finde rundt og danne sig et overblik. Dit portfolio er en visuel guidet tur, hvor du ikke selv er tilstede. Derfor skal portfolien tale for sig selv.